Wereldprimeur: waterstof vs. benzine

Wereldprimeur: waterstof vs. benzine


Vorig jaar moest het Forze Hydrogen Electric Racing Team door diverse tegenslagen afzien van hun langverwachte wereldwijde racedebuut, maar dit jaar zijn ze er klaar voor. De Forze VII wordt 's werelds eerste waterstof aangedreven auto die de strijd aan gaat met  benzineauto’s in de Supersport 2 divisie van de Supercar Challenge.


210 km/h met enkel water

210 km/h met enkel water

Met een topsnelheid van 210km/h zal deze studentenwagen zijn professionele benzineconcurrenten waarschijnlijk niet voorbij razen, maar wil het studententeam met deze wereldprimeur wel laten zien dat op waterstof rijden in ieder geval niet meer iets is van de toekomst, maar van het heden. Het studententeam van de Technische Universiteit Delft, opgericht in 2007, is het enige studententeam ter wereld dat werkt met een 'high power automotive fuel cell'. Waterstof aangedreven voertuigen stoten 0 gram CO2 uit en uit de uitlaat komt puur water.


Racen op waterstof en zuurstof

Racen op waterstof en zuurstof

In de brandstofcel van de waterstofracewagen auto reageren waterstof en zuurstof met elkaar. De cel zet de gassen om in elektriciteit, met een extreem hoog rendement (60%). Met deze elektriciteit worden vervolgens de elektromotoren in de auto aangedreven. Waterstof brandstofcellen hebben een groot voordeel boven batterijen in elektrische auto's: bereik. Waterstof is net als benzine in enkele minuten te tanken, wat voor langere afstanden veel praktischer is.


Gamma Ford Avia Yamaha Eru Radio Veronica Telesport