F1 en Kjeld Nuis in de baan

F1 en Kjeld Nuis in de baan

Renault Sport Formula One coureur Jack Aitken trakteerde onder ideale weersomstandigheden voor tienduizenden toeschouwers op dag 1 van de GAMMA Racing Day op een GRATIS Formule 1-demonstratie. Terwijl schaatser Kjeld Nuis als passagier van Robert Doornbos in de speciale F1 2-seater Experience de F1-snelheden uit eerste hand mocht ervaren, legde Aitken met een paar fraaie ‘donuts’ alvast wat rubber neer voor zijn collega Carlos Sainz die op zondag in actie komt.


De demonstraties vonden plaats in de pauzes van een enerverende eerste wedstrijddag waarin het officiële baanrecord op het TT-circuit zelfs verbroken werd.


Wr nieuw baanrecord

Wéér nieuw baanrecord

De race in BOSS GP bracht niet alleen het geweldige geluid van diverse Formule 1-auto’s, maar ook de snelle tijden die er bij horen. De Oostenrijker Ingo Gerstl toonde waartoe zijn prachtige Toro Rosso F1 STR1 in staat is. In de door hem gewonnen wedstrijd kwam Gerstl tot een tijd van 1.18.298, een nieuw baanrecord en een seconde sneller dan het record uit 2016, eveneens gezet door de Oostenrijker. In de kwalificatie was hij zelfs nog iets sneller: 1.17.157. Nog nooit reed iemand zo hard op het Asser asfalt! Phil Stratford eindigde als tweede in nog zo'n adembenemende Formule 1-bolide, de Benetton F1 B197.


Superkarter zet MotoGP-tijden

Superkarter zet MotoGP-tijden

De Duitser Peter Elkmann weet de weg op het TT Circuit Assen inmiddels te vinden. De routinier racet niet alleen in autoklassen op het TT Circuit, in de Superkart staat hij eveneens zijn mannetje. Dat liet Elkmann zaterdagmiddag ook weer zien. In de eerste van twee races van het CIK-FIA European Superkart Championship reed Elkmann met zijn Superkart net zo snel als de MotoGP-coureurs eerder dit jaar. Met rondetijden van 1.35 minuut was hij aanmerkelijk sneller dan zijn concurrenten en dat vertaalde zich in de overwinning. Elkmann had op de streep bijna acht seconden voorsprong op Yannick de Brabander die tweede werd. In diens kielzog kwam in nagenoeg dezelfde tijd Andreas Jost als derde over de streep.


Op 0,2 sec. naar overwinning

Op 0,2 sec. naar overwinning

Tot en met de laatste meters werd geknokt in de Supercar Challenge. Geen wonder, want het waren louter Porsches 991 GT3 wagens die zich met de strijd vooraan bemoeiden. Daan Meijer en Bob Herber gaven elkaar geen duimbreed toe en dat was op de finish te merken. Met slechts 0.2 seconden was het Meijer die de winst voor zich opeiste. Bob Herber, die net als Meijer voor BODA Racing rijdt, wist op zijn beurt Roger Grouwels terug te wijzen naar plek drie. Het gat met de koploper was vier seconden. Na de top drie gaapte er een kloof van maar liefst 23 seconden met de vierde Porsche, die van Edward Grouwels. Het startveld telde maar liefst 36 toerwagens, waaronder de waterstofauto van TU Delft, die de race in de Sportdivisie keurig uitreed.


TCR: Debuut imponerende toerwagens

TCR: Debuut imponerende toerwagens

De Hongaar Daniel Nagy wist met zijn Hyundai de winst in de TRC Europe klasse op te strijken. De twee liter turbo aangedreven toerwagens imponeerden tijdens hun debuut op het TT Circuit Assen. De Audi RS3 LMS, bestuurd door Jean-Karl Vernay, kwam op twee seconden afstand van de winnaar als tweede over de finish. De liefhebbers van prachtig koetswerk en bijzondere designs kwamen aan hun trekken bij de race van de NK Historische Toerwagens & GT’s. Twee Lotussen Elan voerden het veld aan en domineerden de race. Bob Stevens wist zijn wagen zeven seconden eerder over de finish te rijden dan Alexander Schlüchter. Ook op de derde plek kwam een Lotus Elan binnen, gereden door Jos Stevens.


Jong talent wint

Jong talent wint

Fel en spannend ging het er aan toe in de Ford Fiësta Sprint Cup. Na veertien ronden enerverende strijd en bumper-aan-bumper gevechten was het de jeugdige Dominique Kraan die alle concurrenten achter zich liet. De 17-jarige coureur uit Hattem klopte Marcel Dekker met slechts 0.9 seconden en schreef zijn eerste overwinning in de Ford Fiësta Cup daarmee op zijn naam. De race kenmerkte zich door veel positiewisselingen, waardoor de wedstrijd van begin tot eind boeide.


Gamma Ford Radio Veronica Yamaha Eru Telegraaf