Verslag 2018-editie

Verslag 2018-editie

Bijna 100.000 mensen bezochten in het weekend van 18 en 19 augustus de achtste editie van de GRATIS toegankelijke GAMMA Racing Day op het TT Circuit Assen. Zij waren met een GRATIS toegangsbewijs getuige van demonstraties van Formule 1-coureur Carlos Sainz Jr. van het Renault Sport Formula One Team en Michael van der Mark van het PATA Yamaha WorldSBK Team, maar ook van het nieuwe ronderecord dat in de BOSS GP-klasse werd gevestigd. Waar in de paddock op simulatoren van onder Ziggo en Kaspersky werd gestreden om de virtuele Grand Prix van Nederland waagden topschaatser Kjeld Nuis en acteur / regisseur Frank Lammers zich aan een échte Formule 1-ervaring als passagier van oud F1-coureur Robert Doornbos.  De wedstrijden op het beroemde TT-circuit werden verreden onder prima omstandigheden, waarbij de nieuwe aanwinsten de Ford Fiësta Sprint Cup en TCR Europe de competitie op GAMMA's GRATIS racedag naar een nog hoger niveau wisten te tillen.


Jonge en oude kampioenen

Jonge en oude kampioenen

Met verwijzing naar de op handen zijnde tentoonstellingen over de betreffende coureurs konden het zijspan en de motor van oud TT-winnaars Streuer en Middelburg eveneens op een indrukwekkend applaus rekenen. Het Dakarbivak op de paddock, met onder anderen Tim en Tom Coronel bracht een sfeervolle inkijk in de rallywereld naar Drenthe terwijl ook de F16-straaljager van Defensie, de wereldkampioen stuntrijden op een Yamaha motor en de grootste winkelkar van Nederland de aandacht trokken. De jeugd racete in het NK Junior Moto Racing op de TT Junior Track en kon GRATIS opstappen tijdens de Yamaha Junior Riding Experience. Zelfs de allerkleinsten verfijnden hun rijtechnieken op het Disney Junior Mickey and the Roadster Racers parcours.


Veel strijd in nieuwe klassen

Veel strijd in nieuwe klassen

Hij kon zijn geweldige prestatie van zaterdag niet evenaren, de 17-jarige Dominique Kraan. In de Ford Fiësta Sprint Cup eindigde Kraan als zevende. De winst ging zondagmiddag naar Loek Hartog, die op de streep een overtuigende voorsprong van ruim zeven seconden had op Marcel Dekker. Deze coureur werd letterlijk op de hielen gezeten door Daan Pijl, die nog geen zeventiende van een seconde achter hem als derde eindigde. De op het TT Circuit Assen debuterende TCR Europe raceklasse bracht een prachtige wedstrijd voor de volle tribunes. De 22 zware turbo aangedreven toerwagens lieten een indrukwekkende race zien, waarbij aan kop de coureurs elkaar niets cadeau gaven. Atilla Tassi was de man die na afloop de hoogste trede van het podium mocht beklimmen. Hij leverde felle strijd met Mikel Azcona, die slechts een seconde moest toegeven na dertien ronden strijd. Daar achter was het gat groter, want Dusan Borkovic eindigde op zeven seconden van de winnaar als derde.



Zijspan Grand Prix

Zijspan Grand Prix

Wat maakten ze er een geweldige race van, de combinaties Reeves/Wilkes en Birchall/Birchall in het FIM Sidecar World Championship. De twee duo’s streden tot nagenoeg de laatste ronde om de overwinning op het TT Circuit Assen. Uiteindelijk was het Reeves die met de winst ging strijken. Vanaf de start kroop een groep van vier zijspannen bij elkaar. Naast Reeves en Birchall waren dat Streuer/Rousseau en Paivarinta/Veravainen. Al snel scheidden Birchall en Reeves zich af en zij streden fel om de eerste plek. Vele ronden wisselden ze van positie en pas enkele ronden voor het einde viel Birchall terug met mechanische problemen. Voor Reeves lag de weg naar winst toen open en die greep hij. Paivarinta wist Birchall nog te verschalken. Achter Birchall werden Bennie Streuer en zijn Franse passagier Rousseau vierde.


Tot en met de laatste meters

Tot en met de laatste meters

Tot en met de laatste meter werd er fel gevochten om de overwinning in de Yamaha R3 Cup. Vier coureurs sterk stormden ze op de finish af en alle vier eindigden ze binnen 0.3 seconden. Jeffrey Buis uit Steenwijk trok aan het langste eind. Hij werd de winnaar van een race die op haren en snaren werd gestreden. Buis versloeg Fin de Bruin met een verschil van slechts 0.044 seconden. Op de derde plaats eindigde Joep Overbeeke en vierde werd Kevin Mijwaart. Het publiek heeft met volle teugen genoten van deze jeugdige coureurs in de Yamaha R3 Cup. Ronden lang ging het er heftig aan toe in de Supercar Challenge. Tot enkele ronden voor het einde was niet duidelijk wie er met de winst vandoor zou gaan. John de Wilde wist Bas Barenburg uiteindelijk definitief van zich af te schudden en met een voorsprong van bijna veertien seconden de winst naar zich toe te trekken. Waren het in de eerste race, die van zaterdag, de Porsches die de dienst uitmaakten, ook zondagmiddag overheerste dit Duitse merk met de plaatsen 1 t/m 4.


Voorsprong van een halve minuut

Voorsprong van een halve minuut

Stonden de tienduizenden toeschouwers zaterdag op de banken bij de BOSS GP, zondag keken zij hun ogen opnieuw uit tijdens de race van deze prachtige Formule 1 en 2 bolides. Op zaterdag deed de Oostenrijker Ingo Gerstl iedereen versteld staan van de snelle ronden die hij op het Asser asfalt neerzette. Zondag reed iets minder snel, maar zijn rondetijden van zondag zijn voor nagenoeg alle coureurs nog wenstijden. Gerstl stuurde zijn Toro Rosso F1 STR1 in een prachtige en vloeiende stijl over het circuit en zette de race naar zijn hand. Met een voorsprong van ruim een halve minuut op Phil Stratford ging Gerstl zegevierend over de finish. Hij liet zijn dat zijn Toro Rosso beduidend sneller is dan de enkele jaren oudere, maar zeker ook erg fraaie Benetton F1-B197. Op de derde plaats eindigde Roy Glaser in een Dallara GP2.


Mechanische problemen in EK

Mechanische problemen in EK

Wie zijn geld had gezet op de ongenaakbare superkartcoureur Peter Elkmann, is bedrogen uitgekomen. Was hij zaterdag in het CIK-FIA European Superkart Championship heer en meester, mechanische problemen gooiden zondag roet in het eten voor de Duitser. Het schouwspel was er overigens zeker niet minder om. Yannick den Brabander vocht een verbeten duel uit met Adam Kout en de Belg rijden in Nederlands dienst besliste dat in zijn voordeel. Hij versloeg Kout met een verschil van nog geen zeventiende van een seconde. Waren het zaterdag de Lotussen Elan die de dienst uitmaakten in de race van de NK Historische Toerwagens & GT’s, zondagmiddag mengde zich een Jaquar E-Type in de strijd. Een ongemeen felle strijd, want zelfs in de laatste ronde werd er enkele malen door de twee leiders in de race van positie gewisseld. De equipe Sautter-Newall trok de winst naar zich toe met de Jaquar en een halve seconde later stuurde Bob Stevens zijn Lotus Elan over de finish. Ook de plaatsen drie en vier gingen naar coureurs met een Lotus Elan.


Gamma Ford Radio Veronica Yamaha Eru Telegraaf