94.500 bezoekers

94.500 bezoekers

94.500 mensen bezochten in het weekend de zevende editie van de GRATIS toegankelijke GAMMA Racing Day op het TT Circuit Assen. Formule 1-coureur Nico Hülkenberg van het Renault Sport Formula One Team en Michael van der Mark van het PATA Yamaha WorldSBK Team stalen de show tijdens de demonstraties en handtekeningsessies. Het Dakarbivak, met onder anderen 2-voudig winnaar Gerard de Rooy en Team ERU Prestige coureurs Tim en Tom Coronel en Maikel Verkade gaf een unieke inkijk in de zwaarste rally ter wereld terwijl 'World's fastest shopping trolley' van de Brit Matt McKeown een welkome ludieke toevoeging aan een bomvolle racedag bleek. De wedstrijden op het beroemde TT-circuit werden verreden onder fraaie weersomstandigheden en kenden in de meeste gevallen een spannende finale.


Team Streuer vierde

Team Streuer vierde

Met een overtuigend optreden heeft het Engelse duo Birchall, de broers Ben en Tom, de overwinning in het FIM Sidecar World Championship voor zich opgeëist. De Nederlandse topper Bennie Streuer, die met zijn Franse bakkenist Kevin Rousseau reed, werd vierde. De race werd vanaf het begin tot het eind door de combinatie Birchall gedicteerd. Aanvankelijk leken de Finnen Päivarinta-Kainulainen zich nog met de strijd om de eerste plaats te kunnen bemoeien, maar verder dan plaagstoten kwam het tweetal niet. Na een kwart van de race namen de Birchalls afstand en de Engelsen bouwden die geleidelijk verder uit. Achter de ruggen van de koplopers streden Streuer en Rousseau een gevecht met de Engelsen Holden en Wilkes. Hoewel de Nederlandse oud-wereldkampioen er alles aan deed, en zelfs tweemaal naast de Engelsen zat, wist hij ze niet te passeren en moesten Streuer en Rousseau genoegen nemen met de vierde plaats.


BossGP & Formule Renault

BossGP & Formule Renault

Met zijn Torro Rosso STR1 F1 bracht de Oostenrijker Ingo Gerstl het publiek in vervoering in BOSS GP. Niet alleen het geluid van zijn formule 1 wagen maakte indruk op de vele tienduizenden langs het circuit, ook de wijze waarop hij de race naar zijn hand zette, dwong respect af. Met rondetijden die drie seconden sneller waren dan die van de naaste concurrenten, had Ingo Gerstl weinig te duchten. Dat werd aan het einde van de wedstrijd onderstreept met een grote voorsprong van maar liefst 27 seconden op Johann Ledermair. Met een uitremmanoeuvre in de Geert Timmerbocht trok Richard Verschoor in de NEC Formula Renault 2.0 de eerste plaats naar zich toe. Twaalf ronden lang had hij de Belg Gilles Magnus op de huid gezeten en vlak voor het ingaan van ronde veertien wist de Nederlander de Belg op prachtige wijze in de bocht te passeren. In de resterende drie ronden liet Verschoor zich de kaas niet meer van het brood eten en zegevierend ging hij over de finish. De Belg Magnus werd tweede en onze landgenoot Jarno Opmeer derde.


Superkarts & NKHTGT

Superkarts & NKHTGT

Net als zaterdag wist Peter Elkmann de race van de Superkarts naar zijn hand te zetten. Direct vanaf de start nam hij de leiding en na enkele ronden was die al uitgebouwd tot vier seconden. Toen vond Elckmann het genoeg en consolideerde hij de voorsprong. Op de streep had hij uiteindelijk een gat van drie seconden op zijn landgenoot Andreas Jost. De coureurs in het NK Historische Toerwagens & GT's lieten een fantastische strijd zien. Tot in de laatste ronde werd aan kop van positie gewisseld. Bob Stevens maakte het Rhea Sautter in zijn Jaguar E-type bijzonder moeilijk, maar uiteindelijk moest hij het onderspit delven met zijn Lotus Elan. Jos Stevens werd derde.


Motorraces Yamaha

Motorraces Yamaha

In de laatste bocht wist de Belg Come Geenen de Duitser Christoph Beinlich te passeren en de overwinning in de Yamaha R6 Dunlop Cup voor zich op te eisen. Het publiek ging massaal staan tijdens deze enerverende finale. Dat het aan kop spannend was, mag wel blijken uit de verschillen, tussen winnaar Geenen en de nummer vier, De Duitser Marco Feltz, zat amper 0.8 seconden. Ook in de Yamaha R3 Cup, een klasse met identieke motoren, waren de verschillen Klein. Een kopgroep van bijna tien coureurs streed van start tot finish om de kopposities. Het was Ruben Doorakkers die daarbij zijn mannetje stond, want van de dertien ronden kwam hij zeven maal als koploper door. Ook bij de belangrijkste doorkomst, de laatste ronde, had Doorakkers koppositie en hij werd dan ook als winnaar afgevlagd. Het gat met zijn directe achtervolgers was erg klein. Vasco van der Valk werd tweede, Finn de Bruin derde en Robert Schotman vierde, allemaal op slechts drie-tiende van een seconde.
Supercar, GT & Prototype Challenge

Supercar, GT & Prototype Challenge

Na 45 raceminuten een voorsprong hebben van 0.099 seconden op je naaste belager; het was zondagmiddag de positie waarin Willem Meyer zich bevond. In de Supercar Challenge Powered by Hankook schreef hij met dit minimale verschil de spannende wedstrijd op zijn naam. Geen enkele maal wist hij gedurende de wedstrijd als eerste de finishlijn te passeren, maar in de laatste ronde greep hij de leiding en die behield hij tot op de streep. Roger Grouwels moest in de slotfase buigen, terwijl hij zich gedurende de gehele wedstrijd danig met de eerste plek had beziggehouden. Veertien ronden kwam hij als eerste van het startveld door, maar juist in de laatste ronde delfde hij het onderspit. Bliezen ze zaterdag in leidende positie hun motorblok nog op, zondag nam de equipe Smiechowski/Dreyspring op prima wijze revanche. Met een klinkende overwinning in de Supercar GT Prototype Challenge onderstreepten zij hun klasse. Met een voorsprong van een halve minuut op vader en dochter Peter en Stéphane Kox sloten ze de wedstrijd af.


Gamma Ford Avia Yamaha Eru Radio Veronica Telesport