Ronderecords

Ronderecords

Dat Formule 1-auto’s doorgaans een stuk sneller rond gaan dan een motorfiets is bij de meeste fans wel bekend. Vier wielen en de nodige neerwaartse druk, met dank aan de vleugels op een Formule 1-auto, zorgen voor betere acceleratie, meer remkracht en een hogere bochtensnelheid. Op het TT Circuit Assen vertaalt zich dat in een verschil van zo’n 14 seconden tussen de snelste raceronde op een MotoGP machine en de snelste tijd gezet in een Formule 1-auto. De laatste ‘grote autorace’ op Assen was de Dutch Champcar Grand Prix in 2007 en het destijds door Dan Clarke in de wedstrijd gezette ronderecord bleef bijna 10 jaar staan. Totdat Ingo Gerstl twee jaar geleden tijdens de GAMMA Racing Day in een ‘oude’ auto van 4-voudig wereldkampioen Formule 1 Sebastian Vettel een rondetijd van 1.19.371 op de klokken wist te toveren.


'Ultimate Lap Record'

'Ultimate Lap Record'

Waar het officiële ronderecord in de race gezet moet worden, was de ultieme snelste ronde tot nog altijd in handen van de toenmalige Champcarkampioen Sébastien Bourdais. Hij kwalificeerde zich in 2007 voor de Dutch Champcar Grand Prix met een 1.18.765. Hoewel er daarna verscheidene Formule 1-demonstraties op Assen zijn geweest, werden daarvan nooit rondetijden gemeten. 10 jaar na dato echter, op vrijdag 4 augustus 2017, reed Ingo Gerstl met de Toro Rosso STR F1 ook die tijd uit de boeken. In notabene de eerste vrije trainingssessie van het weekend van de GAMMA Racing Day zette Ingo Gerstl een tijd een 1.18.263. Geen officieel ronderecord, dat moet in de wedstrijd gevestigd worden, maar wel een nieuwe absoluut snelste ronde op het Circuit van Drenthe!


 

 


Gamma Ford Radio Veronica Yamaha Eru Telegraaf