Geslaagde 10e GAMMA Racing Day

Geslaagde 10e GAMMA Racing Day

Voor het eerst in meer dan een jaar denderden er weer motorfietsen, karts en auto’s in een gecombineerd programma over de TT-baan. Op gepaste onderlinge afstand van elkaar genoot een in aantal beperkt publiek verdeeld over de tribunes tijdens de 10e GAMMA Racing Day van autoraces, waaronder de op Assen debuterende Audi R8 Cup, een race in de Dutch GP Superkarts en motorraces in de Benelux Trophy.


Voormalig F1-coureur Robert Doornbos bezorgde naast Q Music DJ Mattie een aantal prijswinnaars van GAMMA, ERU en Euromaster de rit van hun leven, terwijl meervoudig kampioen stuntrijden Aras Gibieza, Dakarcoureur Tim Coronel en een colonne originele Rijkspolitie Porsches het publiek vermaakten. De beroemde Formule 1-bolides van Van Loon Racing zorgden voor kippenvel bij de autosportfans, terwijl het Vattenfall Solar Team liet zien hoe snel een auto aangedreven op zonne-energie over de TT-baan kan gaan.


Eerste motorraces met publiek

Eerste motorraces met publiek

De eerste motorrace met publiek op Assen tijdens de coronacrisis werd een prooi voor de Belg Yan Ancia in de Superbikecategorie en Wiljan van Wikselaar in de Supersportcategorie. In de laatste en beslissende race reed Renzo van Emmerik op zijn BMW Superbike superieur naar de zege, maar achter hem ontspon zich een strijd op haren en snaren. Nicky de Witt ging op de supersnelle zuidlus buitenom bij Yan Ancia, waarna ook Daniël Vermaas zich voorbij de Belg wist te drukken die op zijn beurt niet veel later de Witt verschalkte. De GT-bocht voor start-finish uitkomend had Vermaas zijn vuist al in de lucht om de tweede podiumplek te vieren, maar de Witt kwam met veel meer snelheid het rechte stuk op en beroofde Vermaas nét voor de finishlijn van zijn tweede positie. De enige vrouw in het gezelschap, Jolanda van Westrenen, wist Yan Ancia nog te verschalken voor een fraaie vierde plek. Bij de Supersports pakte de Belg Noah Lequeux in de laatste meters Jorn Hamberg in, de man die vrijwel de hele wedstrijd aan kop had gereden. Van Wikselaar scoorde opnieuw een podiumplek.


Debuut Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup

Debuut Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup

De eerste races ooit voor de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup op Assen werden na gewonnen door de Oostenrijker Maximilian Paul. De strijd bij de historische toerwagens en GT’s werd gewonnen door de ervaren coureur en tv-presentator Allard Kalff in een exclusieve Corvette Stingray. In de race op zondag vloog Rhea Sauter met een gemiddelde snelheid boven de 120 kilometer per uur in haar Jaguar E-type over de TT-baan en moest zich in de laatste ronden door de achterblijvers worstelen op weg naar een majestueuze overwinning voor Michiel Campagne in een fraaie Corvette Stingray en de Zweed Kaj Dahlbacka in een Chevrolet Grand Sport. 


De winnaar van de eerste race in de Ford Fiësta Sprint Cup, Dylan Derdaele, viel in race 2 al na één bocht uit met motorpech. Niet veel later eindigde Johan Land na een avontuur in de grintbak op zijn dak. De coureur kon zonder verwondingen het voertuig verlaten, maar de opruimwerkzaamheden zorgden wel voor de inzet van de ‘safety car’. Na 16 ronden was het Colin Caresani die als winnaar gekroond kon worden. De Mazda MX-5 Cup race werd al snel onderbroken door de safety car, toen het voertuig van één van de deelnemers moest worden afgesleept. In de strijd om de kop was Andras Kiraly opnieuw één van de hoofdrolspelers, dit keer samen met Maxim Oosten. Zij aan zij doken de twee op de laatste bocht af, waarbij Kiraly zich even daarvoor liet passeren door Oosten om vervolgens slim aan de rechter kant uit te komen, de juiste kant om als eerste de GT-bocht in te duiken. Kiraly won daardoor nipt voor Oosten; sportieve revanche, want Kiraly greep een dag eerder nipt naast de zege die toen naar Milan Teekens ging.

 

In de Supercar Challenge won de Belg Tim Joossen, nadat het Roemeens/Belgische duo Cascatau-Berg dat de dag ervoor had gedaan.  In de GT-divisie van de Supercar Challenge was het na zijn overwinning op de zaterdag opnieuw Max Weering in zijn Lamborghini Huracan die als eerste over de streep kwam. Het duo Graper/Zumbrink won in de Seat Cupra de Supersport 1-divisie, nadat Bart Arendsen in de BMW 1-serie race 1 had gewonnen. Berry van Elk schreef met zijn BMW M2 ook race 2 in de Supersport 2-divisie op zijn naam en Max Tubben deed hetzelfde als de dag ervoor in de Sportdivisie met zijn Zilhouette.


Nederlands Superkartsucces

Nederlands Superkartsucces

Even leek het erop dat de Nederlander Marcel Maasmann na zijn fantastische podiumplek in race 2 voor een thuisoverwinning zou zorgen. In de beslissende laatste race pakte Jost kopstart, maar moest voor de hoofdtribune opgeven met motorpech. Met gemiddelde snelheden van 160 kilometer per uur verdedigde Maasmann zijn leidende positie met hand en tand, maar kon niet op tegen de superieure snelheid van de Duitse kart- en Formule 3-veteraan Peter Elkmann, winnaar van race 1 en 2. Tot overmaat van ramp viel Maasmann tegen het einde van de race met pech uit en liep daarmee een fraaie tweede podiumplek tijdens zijn thuisrace mis. In een race met veel uitvallers kwamen Sven van der Wardt en Mark Verhaar vrijwel naast elkaar op plek 2 en 3 over de streep en zorgden zo achter winnaar Elkmann tóch voor Nederlands succes.


“LET OP: VOLGEBOEKT! GEEN KAARTEN MEER BESCHIKBAAR”

Gamma Eru Drenthe Telegraaf RadioNL