20 editie beloond met baanrecord

20 editie beloond met baanrecord

Formule 1 coureur Jack Aitken heeft zondagmiddag op het TT Circuit Assen tijdens de GAMMA Racing Day de absoluut snelste ronde ooit gedraaid op het heilige Asser asfalt. In de Renault R.S.17 met V6 Turbomotor en hybridetechniek perste Aitken een tijd van 1.16.897 eruit. Dat was bijna drie tiende van een seconde sneller dan de tijd die Oostenrijker Ingo Gerstl vorig jaar bij de GAMMA Racing Day reed. 


Een bezoekersaantal van over het weekend 90.000 bezoekers, de snelste ronde ooit op Assen, de demonstraties van WorldSBK coureur Leon Haslam, de prestaties van zijn Kawasaki collega’s in twee spannende IDM Supersportraces en een indrukwekkend startveld in de Dutch GP Superkarts benadrukten nogmaals dat ook de 20e editie de geschiedenis in gaat als het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa.


Dubbel voor Deroue

Dubbel voor Deroue

Wat een geweldige openingsrace kende de GAMMA Racing Day 2019 op zondag. Tot op de streep werd door zes coureurs fel gevochten om de winst in de IDM Supersport 300. Hoewel het een race voor het Duitse kampioenschap betrof, waren de Nederlandse coureurs oppermachtig. Aanvankelijk werd door een groep van negen coureurs gestreden om de kopposities, maar in de tweede fase van de race kon een drietal het tempo niet meer volgen. In de laatste ronde bleef het zestal bijeen, maar toch werd nog enkele malen van kop gewisseld, In de laatste honderden meters lukte het Scott Derou de kop te pakken  en die niet meer af te staan. Achter zijn rug werd alles uit de kast getrokken om tweede te worden. Na bestudering van de camerabeelden werd Jeffrey Buis op de tweede geplaatst en Colin Veldhuizen als derde. Voor Scott Deroue was het een prima dag. Zondagochtend wist hij de eerste wedstrijd van de IDM Supersport 300 op zijn naam te schrijven en aan het einde van de zondag herhaalde hij dat kunstje. Ditmaal bedroeg zijn voorsprong maar liefst vijftien seconden. Walid Kahn, die amper enkele weken zijn rentree in de racerij maakte, werd na een geweldige race tweede. 
Engels podium

Engels podium

Andy Bird was de coureurs die de winst in de derde race van de Dutch GP Superkarts 2019 op zijn naam schreef. De Brit kreeg twee landgenoten mee in zijn kielzog, waardoor het podium Engels kleurde. Tweede werd Jason Dredge en derde Tom Rushford. De Belg Bert Longin wist iedereen af te troeven in de Ford Fiësta Sprint Cup. De Belg moest wel diep gaan, want Laurens de Wit zat hem op de hielen. Op de streep had de Nederlander slechts anderhalve seconde achterstand.  De derde plek ging weer naar een Belg, Kenny Herremans. De klasse sprak het publiek enorm aan, want de racewagens gingen soms drie dik door de snelste bocht van het circuit, de Ramshoek. Het was een fascinerend schouwspel.


Snelle Jaguar E-Type

Snelle Jaguar E-Type

De equipe Sautter-Newall heeft in hun Jaguar E-type race 2 van de Catawiki NK Historische Toerwagens & GT’s op hun naam geschreven. De fraaie bolide was een stuk sneller dan de concurrenten en dat bleek op finish. Daar had Sautter-Newall een voorsprong van maar liefst een halve minuut op Alexander Schlüchter. Hij kwam met zijn Lotus Elan als tweede over de streep en amper een seconde daar achter was het Jos Stevens, met Lotus Elan  2, die de derde plek voor zich opeiste.
Weer podium voor Kraan

Weer podium voor Kraan

Het publiek genoot met volle teugen van de strijd in race 2 van de Mazda MX 5 Cup. Het startveld bleef de eerste ronden heel dicht bijeen en pas in de tweede fase van de strijd kwam er enige ruimte tussen de wagens. Aan kop scheidde zich een groep van zes auto’s af en dat zestal bleef strijden om de eerste posities. Daarbij werd doorlopend van plek gewisseld en het bleef tot op  de streep ongewist wie zich uiteindelijk naar de eerste plek zou rijden. Die eer was voor de Belg Stephane Lemeret die zijn auto drietiende van een seconde eerder over de streep reed dan Marcel Dekker. De Nederlander werd op zijn beurt op de voet gevolgd door het talentje Dominique Kraan. Deze nog maar net achttien jaar geworden coureur uit Hattum kwam op viertiende seconde van de winnaar over de finish.


Veteraan klopt jong talent

Veteraan klopt jong talent

Dat de Supercar Challenge, de klasse met de zware en krachtige toerwagens,  veel spektakel biedt, is bekend. Dat het direct al te zien was bij de start,  gebeurt niet vaak. Een van de wagens werd door een concurrent geraakt, waardoor deze tegen de pitwall schoof en niet verder kon. De mannen voorin het veld hadden daar geen last van. En zeker Cor Euser niet. Deze ervaren coureur stond op de eerste startrij en wist samen met Max Weering, die de race zaterdag op zijn naam schreef,  de eerste ronden te domineren. Tot en met de zevende ronde hield Weering de kop, maar daarna sloeg Euser zijn slag. Hij nam de koppositie over en stond die niet meer af. Aan het eind van de race had Euser 23 seconden voorsprong op Weering, die tweede werd.


Streuer naast het podium

Streuer naast het podium

De zijspanklasse, die meetelde voor het wereldkampioenschap kende een ongemeen spannend verloop. De duo’s Reeves/Wilkes en Birchall/Birchall maakten de dienst uit en gaven elkaar geen duimbreed toe. De combinaties raakten elkaar zelfs een enkele keer. Nadat Reeves/Wilkes in de elfde ronde de kop had overgenomen van Birchall,  bleven de duo’s elkaar het leven zuur maken. Uiteindelijk wist Reeves zijn machine een seconde eerder te laten finishen dan Birchall. Bennie Streuer en Kevin Rousseau werd met een niet goed lopende motor vijfde en het andere Nederlandse duo Endeveld/Remmé legde beslag op de negende plaats.


Gamma Eru Ford valvoline Drenthe Telegraaf RadioNL