
Activiteiten Paddock Lees verder
Formule 1 coureur Jack Aitken heeft zondagmiddag op het TT Circuit Assen tijdens de GAMMA Racing Day de absoluut snelste ronde ooit gedraaid op het heilige Asser asfalt. In de Renault R.S.17 met V6 Turbomotor en hybridetechniek perste Aitken een tijd van 1.16.897 eruit. Dat was bijna drie tiende van een seconde sneller dan de tijd die Oostenrijker Ingo Gerstl vorig jaar bij de GAMMA Racing Day reed.
Een bezoekersaantal van over het weekend 90.000 bezoekers, de snelste ronde ooit op Assen, de demonstraties van WorldSBK coureur Leon Haslam, de prestaties van zijn Kawasaki collega’s in twee spannende IDM Supersportraces en een indrukwekkend startveld in de Dutch GP Superkarts benadrukten nogmaals dat ook de 20e editie de geschiedenis in gaat als het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa.
Andy Bird was de coureurs die de winst in de derde race van de Dutch GP Superkarts 2019 op zijn naam schreef. De Brit kreeg twee landgenoten mee in zijn kielzog, waardoor het podium Engels kleurde. Tweede werd Jason Dredge en derde Tom Rushford. De Belg Bert Longin wist iedereen af te troeven in de Ford Fiësta Sprint Cup. De Belg moest wel diep gaan, want Laurens de Wit zat hem op de hielen. Op de streep had de Nederlander slechts anderhalve seconde achterstand. De derde plek ging weer naar een Belg, Kenny Herremans. De klasse sprak het publiek enorm aan, want de racewagens gingen soms drie dik door de snelste bocht van het circuit, de Ramshoek. Het was een fascinerend schouwspel.
Het publiek genoot met volle teugen van de strijd in race 2 van de Mazda MX 5 Cup. Het startveld bleef de eerste ronden heel dicht bijeen en pas in de tweede fase van de strijd kwam er enige ruimte tussen de wagens. Aan kop scheidde zich een groep van zes auto’s af en dat zestal bleef strijden om de eerste posities. Daarbij werd doorlopend van plek gewisseld en het bleef tot op de streep ongewist wie zich uiteindelijk naar de eerste plek zou rijden. Die eer was voor de Belg Stephane Lemeret die zijn auto drietiende van een seconde eerder over de streep reed dan Marcel Dekker. De Nederlander werd op zijn beurt op de voet gevolgd door het talentje Dominique Kraan. Deze nog maar net achttien jaar geworden coureur uit Hattum kwam op viertiende seconde van de winnaar over de finish.
Dat de Supercar Challenge, de klasse met de zware en krachtige toerwagens, veel spektakel biedt, is bekend. Dat het direct al te zien was bij de start, gebeurt niet vaak. Een van de wagens werd door een concurrent geraakt, waardoor deze tegen de pitwall schoof en niet verder kon. De mannen voorin het veld hadden daar geen last van. En zeker Cor Euser niet. Deze ervaren coureur stond op de eerste startrij en wist samen met Max Weering, die de race zaterdag op zijn naam schreef, de eerste ronden te domineren. Tot en met de zevende ronde hield Weering de kop, maar daarna sloeg Euser zijn slag. Hij nam de koppositie over en stond die niet meer af. Aan het eind van de race had Euser 23 seconden voorsprong op Weering, die tweede werd.
De zijspanklasse, die meetelde voor het wereldkampioenschap kende een ongemeen spannend verloop. De duo’s Reeves/Wilkes en Birchall/Birchall maakten de dienst uit en gaven elkaar geen duimbreed toe. De combinaties raakten elkaar zelfs een enkele keer. Nadat Reeves/Wilkes in de elfde ronde de kop had overgenomen van Birchall, bleven de duo’s elkaar het leven zuur maken. Uiteindelijk wist Reeves zijn machine een seconde eerder te laten finishen dan Birchall. Bennie Streuer en Kevin Rousseau werd met een niet goed lopende motor vijfde en het andere Nederlandse duo Endeveld/Remmé legde beslag op de negende plaats.